Resepi Ayam Panggang Viral

Resepi ayam panggang viral conjunctivitis, resepi ayam panggang viral, resepi ayam panggang viral rash, resepi ayam panggang viral exanthem, resepi ayam panggang madu, resepi ayam panggang berempah, resepi ayam masak merah, resepi ayam masak kicap, resepi ayam percik,

Heh, korang semua tau tak yang sekarang ni memang takleh keluar rumah? Makanya, hari-hari makanan dalam rumah mesti kena sedap kan? Tapi kalau bosan dengan menu-menu yang biasa-biasa aje, jom kita try resepi ayam panggang ala homemade! Senang je nak buat, tak payah beli mahal-mahal kat kedai. Mari kita tengok bahan-bahannya:

Bahan-Bahan

Kita kena ada 1 kilo ayam (boleh guna peha atau dada ikut suka hati), setengah camca teh garam, setengah camca teh lada hitam, setengah camca teh jintan manis, 1 camca besar serbuk kunyit, 1 camca besar serbuk kari, setengah cawan susu cair, 2 ulas bawang putih yang dah dicincang halus, sebatang kayu manis, dan 2 bunga cengkih. Dah siap-siap semua bahan? Kita boleh teruskan ke tahap seterusnya.

Cara-Cara

Pertama, kita kena bancuhkan semua rempah seperti garam, lada hitam, jintan manis, serbuk kunyit, dan serbuk kari. Pastikan rempah tu sebati betul dan jangan buat kelam kabut. Lepas tu, kita letak ayam kat dalam bekas besar dan gaulkan dengan rempah yang tadi kita bancuh. Then we let it rest for a while, kira-kira dalam 2 jam tu. Tip: Kalau rasa nak lagi sedap, boleh biarkan semalaman dalam peti sejuk.

Dah dua jam? Okay, next step. Panaskan oven kepada suhu 200 darjah Celsius. Lepas tu, kita sedia kan loyang dan letakkan aluminium foil kat dalam dia. Bila oven dah panas, marinate ayam tadi dengan bahan susu cair dan bawang putih yang dah dicincang. Bila dah siap, letak atas loyang yang tadi kita dah sediakan. Nampak tak senang je buat ni?

Ok, ni yang penting ni – celupkan kayu manis dan bunga cengkih ke dalam sedikit air dan titiskan atas ayam tadi. Cuba bayangkan betapa sedapnya bila kita makan ayam panggang dengan sedikit rasa manis dari kayu manis dan wangi bunga cengkih.

Akhir sekali, kita panggang ayam tadi selama 40 minit atau sehingga ayam tadi masak betul. Pastikan jangan terlalu berserabut dan takut terbakar ya?

Siap untuk menikmati hidangan?

Dah siap dah resepi ayam panggang yang homemade ni. Ingatlah, masa-masa begini kita kena pandai mencari alternatif untuk mengisi hari-hari kita di rumah. Selain dapat mengisi perut, boleh juga gunakan sebagai bahan untuk mengajak anak-anak kita untuk membantu memasak. Seronok kan? Mesti kat rumah sekarang ni pun ramai yang terperap aje membosankan. So, why not buat sesuatu yang baru dan menarik macam ni.

Ah, rasanya bukan sesuai la kalau tak kongsi satu lagi tips. Lepas kita dah siap lipat aluminium foil kat atas loyang, letakkan sedikit mentega kat atas foil tu. Adalah sikit bantuan supaya ayam kita tak terlalu kering nanti. Mana tahu, kot-kot lepas ni kita terpaksa lagi lama stay kat rumah. Boleh lah kita cuba resepi lain pulak.

So, selamat mencuba kawan-kawan. Jangan lupa share resepi ni kat whatsapp family semua. Mesti dorang teruja nak cuba jugak nanti. Dah la murah, senang, dan sedap. Haaa apa lagi yang korang nak kan? Hehehe. Jangan lupa, stay safe dan jangan keluar rumah kalau tak perlu. Tunggu situasi semakin pulih baru kita jalan-jalan lagi ye. Cheers!

Resepi Ayam Panggang Viral

If you are looking for Resepi ayam panggang rosemary ahmedcux, you've came to the right place. We have pictures like Resepi ayam panggang ala kenny rogers • resepi bonda, pin di chickens, our journey begins ayam panggang teriyaki. Here you go:

Resepi ayam panggang madu hidup biar sedap resepi masakan, ayam panggang madu ~ resepi terbaik

Panggang resepi nasi penyetan warung aji nikmat dapatkan hainan noxxa cili sos. Ayam resepi bakar madu panggang berempah perap masakan bismi bahan percik chef. Wanita ni kongsi resipi ayam panggang ala homemade mudah & bahan pun. Ayam panggang resepi. Ayam panggang resepi ayamas sihat bakar bidadari mudah. Ayam resepi panggang madu kenny bakar. Resepi ayam panggang madu hidup biar sedap resepi masakan



Also read:

.